blije darmen met havermoutHavermoutpap, een heerlijk verwarmend ontbijtje. Ik ben er dol op. Zeker nu het kouder en natter wordt buiten. Het geeft me de hele ochtend een tevreden buikgevoel 😉

Misschien gruwel je wel bij het idee van warme pap als ontbijt, ik ga je toch verleiden het eens te proberen. En om je te inspireren deel ik hieronder het basis havermout ontbijt met variaties.

Havermout kun je gebruiken verwerkt in zelfgebakken koek en cake, of gemengd met andere meelsoorten verwerkt tot een voedzaam pannenkoekenbeslag. Mogelijkheden te over. Maar waarom zou je eigenlijk haver eten? Hieronder vijf redenen:

Haver is een natuurlijke rustgever.

De latijnse naam voor haver is Avena Sativa, betekent ‘gezond gekweekt’. Haver bevat van nature gezonde vetten. Het is voedzaam en het heeft vanwege die vetten een verwarmend effect in je lichaam. En je blijft veel langer verzadigd waardoor je neiging tot snoepen en snaaien afneemt.

Haver is een éénjarige plant uit de grassenfamilie. Een graansoort van oudsher, dat al 7000 jaren V. Chr. gegeten werd. Geteeld in Zuidwest-Azie en Zuidoost-Europa. Tot in de verre middeleeuwen was haver op de zandgronden een belangrijk en waardevol gewas. Haver vormt een aparte groep binnen de grassenfamilie, waardoor haver veel meer specifieke voedingseigenschappen heeft vergeleken met bijvoorbeeld rogge, gerst en tarwe.

Haver is van nature glutenvrij

Ondanks dat haver van nature glutenvrij is, is de havermout die je koopt niet per definitie glutenvrij. Tijdens de verwerking kan het graan in aanraking komen met andere granen en zo kruisbesmet raken. Je herkent glutenvrije haver aan het glutenvrij logo op de verpakking. Gluten geven voor mensen die er gevoelig voor zijn, gemakkelijk irritatie van de darmwand. Dat kan zorgen voor buikpijn en een slechte vertering met verschillende chronische klachten als gevolg.

Haver is gunstig voor de darmen

Het graan bevat oplosbare vezels. Deze vezels zijn voeding voor de gunstige darmbacteriën, die groeien in aantal en jij krijgt er daardoor blije darmen van. Verschillende cliënten melden mij dat hun stoelgang verbeterd is sinds zij in plaats van tarwe (brood en crackers) vaker havermout gebruiken als ontbijt.

Haver helpt je bloedsuikerspiegel in balans

Havermout heeft een Glycemische Index (GI) van 50. De GI zegt iets over het tempo van de koolhydraatvertering in je darmen en hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt. Havermout bevat zogenaamde langzame koolhydraten, waardoor er geen hoge pieken en diepe dalen ontstaan. Je voelt je daardoor veel energieker en hebt minder bloedsuikerdips.

Haver zorgt ervoor dat je je goed voelt

Het is rijk aan tryptofaan, dat is een aminozuur dat helpt bij de opbouw van het gelukshormoon serotonine. Als je genoeg serotonine aanmaakt voel je je blij, fit, energiek en slaap je veel beter.

En, heb je al trek gekregen? Probeer dan deze basis ontbijtpap.

Je neemt voor twee personen:

  • 1 kop biologische fijne havervlokken of havermout (evt de avond tevoren in water inweken, dan is het sneller gaar)
  • snufje zeezout
  • 4 koppen water of haver/amandelmelk of een combinatie
  • evt beetje agave of ahorn stroop

havermoutBreng het water met de vlokken en zeezout aan de kook. Kook het geheel 5-10 minuten op een laag vuur met een kookplaatje tot een romige pap. Breng de pap op smaak met een lepel stroop en strooi er iets van onderstaande lekkertjes over. Mmmmmm! Maak de pap gerust voor meerdere dagen tegelijk en warm het ’s ochtends even op.

Varieer met:

  • geraspte appel met kaneel op de pap
  • stukjes banaan met pure hagelslag of rauwe cacaopoeder
  • geroosterd amandelschaafsel erover strooien
  • een schep witte amandelpasta of andere notenpasta erdoor
  • gehakte geroosterde nootjes
  • geroosterd sesamzaad, pompoenpitten of zonnebloempitten

Bak van het zelfde mengsel met twee eitjes erbij, evt aangevuld met volkoren (boekweit)meel een paar heerlijke ontbijtpannenkoekjes.

Eet Echt Eetcafé

Heb je behoefte aan meer kook- en eet-inspiratie? In september gaat het maandelijks Eet-écht-eetcafé weer van start; schuif lekker bij aan mijn keukentafel voor een inspirerende Echt Eten lunch en leer de kneepjes kennen van gezond afvallen. Zaterdag 16 september is het thema: Een gezond gewicht door Echt Eten.

Eet je Fit programma

Hoe is het met jouw gewicht? Zijn er na de zomervakantie wat kilo’s blijven hangen waar je het liefst voor altijd vanaf wilt? Kom dan gerust eens langs voor een oriënterend gesprek. Ik help je graag met het Eet je Fit programma. Een op maat gemaakt begeleidingsprogramma waarmee het ook jou lukt om blijvend gewicht te verliezen.

De zomer loopt nu echt op z’n einde, de dagen worden korter. Meer tijd voor binnendingetjes. Heerlijk, die seizoenswisselingen. Ik hou er van. Voor nu wens ik je een heerlijk weekend toe.
Hartelijke groet van Hilda Mossink

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Pin It on Pinterest