gezond afvallenRegelmatig hoor en zie ik om me heen dat we in een dikmakende maatschappij leven. Op bijna elke hoek van de straat is een ruim aanbod van goedkoop voedsel. Meestal vulling, maar voor je lichaam geen voeding. Terwijl het aan de andere kant steeds moeilijker wordt om al die calorieën ook weer te “verbranden”. We bewegen steeds minder.

De auto is een vanzelfsprekend hulpmiddel geworden, buitenspeelplekken voor kinderen verdwijnen en twee keer per week een uurtje in de sportschool kan de acht uur per dag stil zitten nou eenmaal niet compenseren. Hét recept om langzaam een steeds dikker Nederland te ontwikkelen. Terwijl het ideaalbeeld juist steeds dunner wordt. Op de catwalk lopen piepjonge en veel te dunne modellen, op Instagram wordt elk vetrolletje en oneffenheidje weggeshopt, elk jaar staat er weer een nieuwe dieetgoeroe op. Velen zijn continu ‘aan de lijn’ en ‘dik’ wordt geassocieerd met dom, lui en een gebrek aan wilskracht.

Te dun, of te dik?

We worden steeds dikker, en we willen steeds dunner worden. Een vreemde tegenstrijdigheid. Je zou er inderdaad een beetje somber van worden. En de oplossing/aanpak is in veel gevallen niet eens zo ingewikkeld.

Dat begint als je eten weer gaat waarderen om wat het echt is: voeding voor je gezondheid. Eten doe je om energie van te maken, eten doe je voor je hart, je huid en je spieren. Het draait niet om calorieën, het draait om voedingswaarde. Een calorie uit vet doet echt iets anders in je lijf dan een calorie uit suiker. Als je dat eenmaal beseft, verandert je eetpatroon meestal vanzelf. Je kiest niet meer op eigenschappen als “light”, of “suikervrij”, maar juist op de voedingswaarde die het product wél bevat. Dan kies je bijvoorbeeld voor een handje ongebrande noten in plaats van een Cup- à-soup met zout en smaakstoffen.

Kies voor Echt Eten.

En als dat kwartje valt, gebeurt er veel met je. Je gaat veel meer genieten van wat je eet. Je kiest en koopt bewuster. Je raakt beter gevoed, voelt je langer verzadigd na een maaltijd. Want je kiest vaker voor vetten. Gezonde vetten uit bijvoorbeeld vis, ei, noten en zaden en avocado. Je hebt ze hard nodig voor een gezonde hormoonbalans; je valt af, geen 10 kilo per maand, maar wel 10 kilo per jaar. Totdat je het gewicht bereikt dat bij je past en dat je daarna gemakkelijk houdt. Kan het echt zo simpel zijn? Ja, zo simpel is het vaak. Weg met diëten, begin met Echt Eten!

Met dit recept kun je al meteen aan de slag:

Avocadospread

recept avocadospread

Afgelopen week genoot een groep dames van de Heerlijke Zomerweek in het Vlinderhuys in Amersfoort, die ik organiseerde samen met Carin Rijpkema van JeDans. Elke dag aten we buiten een zelfbereide lunch. Bijvoorbeeld dit super simpele en heerlijk voedzame recept. Een makkelijke manier om je lekker verzadigd te voelen!

  • neem twee zachte avocado’s en
  • 1 rijpe trostomaat
  • ½ rode ui heel fijn gesnipperd
  • sap van een halve citroen of limoen
  • peper & zout naar smaak

Haal de schil van de avocado’s, de pit eruit en prak het vruchtvlees met een vork. Meng met de ui- en tomaatstukjes en het citroensap. Peper en zout erbij en goed roeren. Of pureren met de staafmixer als je het cremig wilt hebben. Heerlijk op brood of toast, of verder verdund met olijfolie als saladedressing.

Eet Echt Eetcafé

Wil je meer inspiratie? In september gaat het maandelijks Eet-écht-eetcafé weer van start; schuif lekker bij aan mijn keukentafel voor een inspirerende Echt Eten lunch en leer de kneepjes kennen van gezond afvallen. Zaterdag 16 september is het thema: Een gezond gewicht door Echt Eten.

Eet je Fit programma

Hoe is het met jouw gewicht? Zijn er na de zomervakantie wat kilo’s blijven hangen waar je het liefst voor altijd vanaf wilt? Kom dan gerust eens langs voor een oriënterend gesprek. Ik help je graag met het Eet je Fit programma. Een op maat gemaakt begeleidingsprogramma waarmee het ook jou lukt om blijvend gewicht te verliezen.

De scholen beginnen morgen weer in het midden van het land. We gaan weer een beetje normaal doen en weer gewoon eten. Eenvoudig, zelf gekookt, vers en voedzaam, het ritme er weer in. Voor nu wens ik je een heerlijk weekend toe.

Hartelijke groet van Hilda Mossink

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Pin It on Pinterest