sluipsuiker kans op diabetesIn mijn vorig blog schreef ik over ‘That Sugar Film’. Heb je de video bekeken en gezien wat suiker in een korte tijd met je lichaam kan doen? En omgekeerd hoe je véél gezonder wordt en makkelijker afvalt als je ze weg laat of er veel minder van eet.

Bekijk het fragment van 20 minuten

 

 

 

 


Suiker. We vinden het allemaal heerlijk!

In de oertijd aten we in het najaar honing en fruit om te zorgen voor genoeg reserves voor barre wintertijden. Nu is overal voedsel met suiker te krijgen, én heeft veel voedsel zelfs toegevoegde suikers. Sluipsuikers. Weet je dat we wel 50 kilo suiker per persoon per jaar binnen krijgen. Goed dus om te weten wat suiker is, en wat suiker eigenlijk met je doet.

Sluipsuikers?

In een blikje cola of een zak met snoep zit veel suiker, dat weet je allang. Maar dat er ook veel suiker verstopt zit in deze producten is vast een verrassing:

  • Bewerkte vleesproducten, zoals worst en vleeswaren
  • Soepen, een klontje per kop cup à soup
  • Tomatenketchup, 57 klontjes per fles
  • ‘Gezonde’ ontbijtgranen
  • Satésaus, 28 klontjes in een klein emmertje
  • Kant en klare vruchtensappen

Wat is suiker eigenlijk?

Suiker komt van nature voor in bijvoorbeeld suikerriet, suikerbiet, fruit en mais. Maar er zijn ook andere suikers. In bijvoorbeeld aardappels en granen zitten suikers (of koolhydraten) in de vorm van zetmeel, zonder de zoete smaak. De suiker die je waarschijnlijk het beste kent is kristalsuiker, gemaakt uit riet- en bietsuiker. In voedsel met toegevoegde suikers zoals chocolade, snoep en frisdrank zit kristalsuiker. Naast kristalsuiker wordt voedsel ook gezoet met stroop, siroop of honing.

Hoeveel suiker eet jij eigenlijk, doe de test!

Wil je weten hoeveel suikers je zelf dagelijks naar binnen werkt, doe dan hier de suikertest

Suiker in je lichaam

Door suiker te eten of te drinken gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Je lichaam maakt het hormoon insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel weer daalt. Je lichaam vraagt vervolgens weer om suiker. Als je natuurlijke suikers (uit groenten en fruit bijvoorbeeld) eet, gaat dit proces langzamer dan bij de eerdergenoemde snelle suikers, doordat de groente- en fruitsuikers vastgeplakt zitten aan vezels.

Deze pieken en dalen na het eten van de ‘snelle suikers’ kosten je lichaam energie. Veel energie. Je wordt er al snel moe van en hebt nergens zin in. Ook kan je nachtrust er onder lijden. Eigenlijk lijdt je hele lichaam eronder en uiteindelijk kun je suikerziekte of diabetes krijgen. Elke dag komen er 169 nieuwe diabetespatiënten bij in ons land. Belangrijk dus om die hoge suiker pieken en diepe dalen zoveel mogelijk te vermijden.

Suiker heeft vele namen

Op verpakkingen worden verschillende namen gebruikt voor suikers, best verwarrend. Er zijn vier groepen waar we de namen van suikers in onder kunnen verdelen.

  1. Gemakkelijk te herkennen, want het woord suiker staat in alle namen. Bijvoorbeeld kristalsuiker, rietsuiker, invertsuiker, moutsuiker en druivensuiker.
  2. De zoetstoffen met chemische namen voor suiker die eindigen allemaal op ‘ose’: sacharose, lactose, fructose, dextrose en maltose.
  3. Vloeibare suikers zoals stroop, honing en siroop.
  4. Vruchtensap en vruchtenconcentraat uit fruit

Wat je zelf gemakkelijk kunt doen?

  • Kook zoveel mogelijk zélf je Echt Eten, kies verse producten
  • Koop je spullen aan de buitenkant van de supermarkt, daar staan de verse spulletjes
  • Koop alleen producten zonder etiket, dan weet je zeker wat je eet.

Eet je fit programma

Wil je meer weten over hoe jij gezond ouder kunt worden en chronische klachten buiten de deur houdt? Of heb je last van overgewicht, verhoogde bloeddruk of cholesterolwaarden? Je lichaam is zelfgenezend, een wondje op je knie heelt als vanzelf, wonderlijk toch? Dat kan ook aan de binnenkant van je lichaam. In veel gevallen zijn ziekten omkeerbaar als je lijf de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Als jij dat bij jezelf wilt onderzoeken kom dan langs voor een oriënterend gesprek. Ik help je graag op weg met het Eet je Fit programma. Een op maat gemaakt begeleidingsprogramma waarmee het ook jou lukt om gezonder te worden. En daarna gaat afvallen veel gemakkelijker.

Of schuif na de zomer aan een van de andere Echt Eten activiteiten.

Fijn om je te ontmoeten. Voor nu wens ik je een heerlijke zomerse zondag toe!

Hartelijke groet van Hilda Mossink

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Pin It on Pinterest