Te hoge cholesterolwaarden, pak je ontstekingen aan met deze tipsIn Nederland gebruiken ongeveer 1,5 miljoen mensen dagelijks cholesterolverlagers, de zogenaamde statines. Huisartsen hebben meestal weinig tijd voor een consult en verwijzen dan gemakkelijker naar medicatie, zonder te kijken of er natuurlijker manieren zijn om je cholesterol in evenwicht te krijgen.

Natuurlijke oplossingen kunnen meer effect hebben dan medicijnen en gelukkig komt daar steeds meer aandacht voor. Welke bewezen natuurlijke methoden bestaan er die helpen om je cholesterol weer in balans te krijgen. Junglen Zwaan van aHealty Life geeft hieronder 20 tips.

Cholesterol, wat is het eigenlijk?

Cholesterol is een reparatiestof. Ons lichaam heeft cholesterol hard nodig om belangrijke hormonen, vitamine D, en gal te produceren en celwanden te repareren. We kunnen niet zonder cholesterol. De lever produceert ruim 80% van het totale cholesterol en slechts een kleine 20% halen we uit onze voeding. Als de verhoudingen in cholesterol ongunstig zijn geworden, dan is dat een signaal dat er iets mis is. Dat kan liggen aan bijvoorbeeld een rookverslaving, te weinig bewegen, te veel suiker eten of teveel bewerkte plantaardig vetten gebruiken.

Als je bij de huisarts komt voor onderzoek naar je cholesterolwaarden, vraagt hij of zij meestal niet naar hoeveel suikers en verkeerde vetten je binnenkrijgt. Het zou helpend zijn als je tips kreeg om meer groenten en fruit te eten en vaker te bewegen. Maar meestal verlaat je de spreekkamer met een recept voor statines. Bijwerkingen van deze middelen komen steeds meer aan het licht. Zo kunnen statines zorgen voor een versnelde veroudering, geheugenverlies en spierpijn.

Ontstekingen remmen door anders eten

Het blijkt dat cholesterol een slechte voorspeller is van hart- en vaatproblemen. De oorzaken van te hoog cholesterol kunnen we beter zoeken bij ontstekingsmarkers in het bloed. Deze ontstekingen ontstaan door teveel ontstekingsbevorderende omega 6 vetzuren, bewerkte voeding, teveel alcoholconsumptie, te veel suikers en te weinig lichaamsbeweging. Statines werken onder andere doordat ze ontstekingen verlagen, maar door anders te eten kun je ook ontstekingen afremmen. Als jij jezelf hierin herkent en dat eerst eens wilt proberen ga dan aan de slag met onderstaande tips:

20 cholesterolverlagende leefstijl-tips:

  • Eet voornamelijk het mediterrane dieet om hart- en vaatziekten te voorkomen.
  • Het specerij kurkuma (geelwortel) blijkt het LDL-cholesterol het ‘slechte’ cholesterol) te laten dalen, ook bij mensen die statines slikken.
  • Het eten van peulvruchten kan het LDL-cholesterol in het bloed verlagen.
  • Avocado’s blijken alle LDL-soorten te verlagen.
  • Noten (vooral amandelen en walnoten) hebben een heel gunstig effect op de cholesterolbalans.
  • Het eten van vette vis zoals zalm, makreel en haring, verlaagt het LDL-cholesterol sterk.
  • Het eten van haver kan het totale cholesterol met 7% laten dalen.
  • Vrijwel alle typen groenten verlagen het LDL-cholesterol.
  • Bittere, pure chocolade van 70% of meer kan het LDL-cholesterol sterk verlagen.
  • Knoflook heeft een gunstige werking op het cholesterol.
  • Soja (niet de GMO kwaliteit) in gefermenteerde vorm; tempeh, natto of miso kan het LDL-cholesterol ook flink doen verlagen.
  • Groene thee gaat het oxideren van LDL-cholesterol tegen.
  • Onbewerkte olijfolie, rijk aan polyfenolen, draagt licht bij aan het voorkómen van het oxideren van cholesterol.
  • Stoppen met roken verbetert de cholesterolwaarden.
  • Eén glas alcohol verhoogt het HDL, maar meer drinken verhoogt het LDL.
  • Kruiden zoals fenegriek, guggul en artisjokblad werken LDL-cholesterolverlagend.
  • Dagelijks lichaamsbeweging verbetert de cholesterolbalans enorm.
  • Het bereiken van een gezond gewicht zorgt voor een gunstiger cholesterolverhouding in het bloed.
  • Phytosterolen kunnen het LDL-cholesterol laten dalen. Deze zitten ruim in erwten, bloemkool, broccoli en bindsla.
  • Bepaalde supplementen kunnen helpen het cholesterol te verlagen: vitamine C, psylliumvezel, vitamine B5, berberine en astaxanthine.

Wil je meer informatie over de verwijzingen naar verschillende onderzoeken, kijk dan hier voor het uitgebreide artikel van Junglen Zwaan

Eet je Fit programma

Heb jij last van te hoge cholesterolwaarden of andere chronische klachten? Je lichaam is zelfgenezend. In veel gevallen zijn ziekten omkeerbaar als je lijf de juiste voedingsstoffen aangereikt krijgt. Als jij dat bij jezelf wilt onderzoeken kom dan gerust eens langs voor een oriënterend gesprek. Ik help je graag op weg met het Eet je Fit programma. Een op maat gemaakt begeleidingsprogramma waarmee het ook jou lukt gezonder te worden.

In het najaar gaan de maandelijkse Eet-écht-eetcafé’s weer van start; schuif lekker bij aan mijn keukentafel voor een inspirerende Echt Eten lunch en ervaar hoe (h)eerlijk eten jou helpt aan meer energie en een gezond gewicht. Zaterdag 16 september is het thema: Een gezond gewicht door Echt Eten.

De vakantieperiode loopt langzaam op z’n einde. Lekker weer een beetje gewoon doen en gewoon eten. Eenvoudig, zelf gekookt, vers en voedzaam, het ritme er weer in. Voor nu wens ik je een heerlijk weekend toe.
Hartelijke groet van Hilda Mossink

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Pin It on Pinterest