Info Module 7 Ontspanning en slaap 

 

 

Slaap jezelf gezonder  

 

Veel mensen vinden ’s avonds laat pas tijd voor wat ontspanning voor zichzelf en gaan daardoor eigenlijk te laat naar bed. Herkenbaar?  

Als je kwalitatief een gezonde slaap hebt heeft dit meestal geen gevolgen voor overdag. Slaap je regelmatig te kort, of onrustig dan kan dit op termijn zorgen voor een slechtere gezondheid én het wordt lastiger om af te vallen. Ook al eet je super gezond, je lichaam zal dan moe of soms zelfs uitgeput blijven aanvoelen. 

 

Een goede slaap is essentieel voor je gezondheid 

 

Een lange, diepe en vooral ongestoorde slaap is belangrijk voor allerlei essentiële processen in je lichaam. Tijdens je slaap herstelt je lichaam. Een soort reset. En dat is nodig voor een optimale werking van je afweersysteem, hormonale systeem, zenuwstelsel, stressbelasting en hersenen.  

 

Slaap geeft je nieuwe lichamelijke en geestelijke energie. Als proefdieren geen slaap krijgen, gaan ze uiteindelijk dood. 

 

Onvoldoende of een gestoorde slaap is een belangrijke oorzaak van het feit dat veel mensen overdag een gebrek aan energie voelen, of slaperig zijn. Maar ook concentratiestoornissen of sombere gevoelens kunnen ontstaan door te weinig slaap. Klinkt ook wel logisch toch? 

 

Wist je dat we sinds de introductie van het kunstlicht begin 1900 

gemiddeld twee uur per nacht minder zijn gaan slapen? Van 

gemiddeld negen naar zo’n zeven uur per nacht. 

 

Er zijn natuurlijk altijd mensen die prima functioneren met weinig slaap. Maar een gemiddelde volwassene heeft zeven tot acht uur slaap nodig. We leiden in deze tijd vaak een hectisch en stressvol leven, waardoor we eigenlijk juist méér dan minder zouden moeten slapen 

 

Hoeveel uur slaap jij gemiddeld per nacht? 

 

Hoeveel slaap gun jij jezelf? Ik had zelf altijd genoeg aan zeven uur slaap per nacht maar ik merk de laatste jaren dat ik veel meer energie heb als ik acht uur per nacht slaap. Na mijn 50ste ga ik vaker op tijd naar bed, boekje mee, lekker vast een beetje ontspannen. Heerlijk en ik heb het gewoon nodig. 

 

Goed slapen is voor veel mensen niet makkelijk. 75% van de slaapmedicatie wordt door vrouwen gebruikt. Veel vrouwen merken rond de overgangstijd dat er een verandering ontstaat in hun slaappatroon.  

 

Schommelingen in je hormoonhuishouding bezorgen je slaapproblemen 

 

Hormonen bepalen 99% van onze stofwisseling, niet onlogisch dus dat hormonen en ons slaapgedrag alles met elkaar te maken hebben. Als je hormonen uit balans zijn, slaap je slecht, en door slecht slapen 

verstoor je je hormonale balans. Beiden versterken elkaar. Deze negatieve spiraal doorbreek je door beter te eten maar ook door voldoende te slapen.  

 

Als je niet genoeg slaapt, stijgt je stresshormoon cortisol en daarmee je bloedsuikerspiegel. Ook je bloeddruk stijgt, je hongergevoel neemt toe door de bloedsuikerschommelingen, je gewicht neemt meestal toe als dit lange tijd aanhoudt. Je hartritme versnelt en je hebt eerder last van sombere gevoelens of depressie. 

 

Zeker tien hormonen raken uit balans raken als je niet goed slaapt. De hormonen die hierbij een hoofdrol spelen zijn melatonine en serotonine.  

 

Wat doen al die hormonen? 

Melatonine is een krachtig antioxidant. Antioxidanten hebben veel 

verschillende functies. Om melatonine aan te maken is het nodig om in het donker te slapen 

 

Serotonine is een stofje dat nodig is om melatonine aan te maken. Word je vaak midden in de nacht wakker? Misschien heb je een chronisch tekort aan serotonine. Om genoeg serotonine aan te maken is een stabiele bloedsuikerspiegel nodig. Je voeding is zo heel bepalend voor de kwaliteit van je slaap! Zie je hoe alles elkaar beïnvloedt? 

 

Nog een bepalend hormoon dat voornamelijk ’s nachts wordt aangemaakt is groeihormoon. Groeihormoon voert ’s nachts noodzakelijke reparaties uit in je lichaam. Het stimuleert de celdeling, het proces waarbij nieuwe cellen worden aangemaakt. Bijna al het herstel van cellen gebeurt tijdens onze slaap.  

 

Groeihormoon en afvallen 

 

Groeihormoon regelt daarnaast het onder controle houden van je gewicht. Het bevordert je vetverbranding en helpt je om spieren op te bouwen. Vaak hebben we na een slechte nacht meer snaaibehoefte, herkenbaar? 

Omdat je je moe voelt, heb je meer behoefte aan energie, en grijp je eerder naar zoet. Zo blijf je makkelijk in de verkeerde vicieuze cirkel. 

 

Een aantal belangrijke hormonen voor vitaliteit en gezondheid maken we dus aan in het donker, tijdens onze slaap. Een diepe en gezonde slaap is voor je vitaliteit en gezondheid onontbeerlijk. 

 

Beter slapen, slanker worden 

Zoals je hierboven hebt gelezen, zorgt een goede slaap voor een gezonde hormoonbalans en daarmee voor optimale vetverbranding en meer energie. Ik hoop dat je inziet dat behalve goede voeding, ontspanning en slaap essentiële voorwaarden zijn voor je gezondheid én je gezonde gewicht